```
Aishaiah. Powered by Blogger.
"Barang Siapa Mengenal Dirinya Sesungguhnya dia telah Mengenal Tuhannya..." (Ali bin Abi Talib)

Jangan Terlalu ikut hati...

Wednesday, December 22, 2010



Dah lawat banyak blog, dah baca macam2 entry ada yang dpt membina iman, ada yang menjana wang, ada panduan kesihatan dan tak kurang juga entry2 @ komen2 yang terlalu ikut kan hati. ni yang mau crta ttg org yang terlalu ikut kan hati ni. Meremang bulu roma bila baca komen2 yang memaki. Takut pla klu terkena dgn aku uuhuh. Knapa perlu memaki, org yg memaki ni nampak btul kurang profesional & yang pasti nya memang kurang beriman... Kata org klu ikut hati mati ikut rasa binasa. So perlu ikut apa???

Itu intro ja, sebenarnya mau crta ttg hati ni, hati yang sakit bila x dpt apa yang kita mau. Klu dlu tym zaman budak2, childhood la kunun, nangis berabis bila kehendak kita x di turuti. Tp klu da besar ni, camna pla keadaan kita bila apa yang kita mau kita x dpt???...

Sebenarnya semua 2 tpulang kepada receptor yang accept implus lalu bw ke otak, otak lah yang main kn peranan penting tuk hasil kn respon. Klu haiwan ya la, dpt ja implus dia trus bg respon sesuka hati dia otak haiwan berpandu hati ja. Tp kita manusia ni lain skit, kita kn istimewa dr makhluk lain. Kita ada akal untuk buat respon yang lebih baik dr haiwan, kita ble berfikir mana yang baik dan buruk. Jangan lah cepat melatah klu dpt implus yang ble memanas kan otak. Sesakit mana pun hati bila merasa cepat2 ingat balik perjuangan rasulullah. Implus yg otak baginda dapat mesti lebih dasyat dr yg kt perna alami, tp respon yang baginda klur kn smu nya baik2. Ya mmg btul,org slu kata "mmg la rasulullah tu maksum kt x ble jadi sprti dia". Mmg kita x ble jadi sprti Rasulullah tp kt kena berusaha tuk mengikut jejak langkah baginda. Di sini akal dan iman kena berkerjasama. Jangan la jadikan diri kita hina tanpa iman. So bersabarla bila kita x dpt apa yang kita inginkan cuz Allah pernah berfirman dalam Al Qur'an, bahawasanya Allah x kan beri apa yang hambanya inginkan, tapi Allah akan beri apa yang hamba nya perlu kn. Masya Allah, smga kita tidak teralu ikut kan hati, smga kita jadi hamba yang bersyukur...



1 comments:

Anonymous,  April 17, 2011 at 5:44 AM  

awak.. saya nak tahu tajuk lagu ni boleh? tersentuh sangat rasa di hati.. boleh ye.. harap awak tak sia siakan keinginan saya.. terima kasih reply di shoutmixx di blog saya ye..
ini nama blog saya
www.datindba.blogspot.com

Post a Comment

Popular Posts

Follow by Email

About This Blog

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP